Vær obs på økende svindel!

Vi erfarer en økning i kunder som har blitt utsatt for svindelforsøk med blant annet leveringstjenesten Helt hjem.

Svindelen foregår slik:

Du mottar en link fra kjøper der du som selger må legge inn kortinformasjon og BankID for å motta betaling, noe som ofte ser svært troverdig ut.

Dette viser seg å være en phishingside hvor kjøper/svindler kommer seg inn i din nettbank/mobilbank, øker betalingsgrense, overfører penger imellom kontoer, henter ut kortinformasjon på debet og kredittkort. De kan altså tømme kontoene dine.

  • Svindlerne bruker merkenavn som Easypark, Digipost, Klarna og Helt hjem.

  • Med en gang man blir bedt om å gi i fra seg kortinformasjon, vær skeptisk. 

  • Stopp - tenk sjekk og vurder.  Ikke la deg lokke eller skremme av noen. Dobbelsjekk/google avsender/selger 

  • Ring oss og spør om råd. 

 

Økende telefonsvindel

Også spoofing/telefonsvindel/olgasvindel er økende igjen, hvor svindlerne utgir seg for å være fra banken eller politiet. 

Det dreier seg som regel om at de forteller deg at du er svindlet, og at «banken eller politiet» skal hjelpe deg.
En annen vinkel er at de sier det har blitt tatt opp lån i ditt navn, og at «banken eller politiet» skal hjelpe deg.

  • Stopp - tenk sjekk og vurder.  Ikke la deg lokke eller skremme av noen.

  • Legg på, og ring oss for å høre om dette er reelt.

  • Har du vært uheldig og trykket på link og oppgitt informasjon om BankID eller kortinformasjon, da er det viktig at du tar kontakt med oss så raskt som mulig!

 

Se flere videoer om svindel fra Finansnorge:

Forrige
Forrige

Donasjon til Sykehusklovnene!

Neste
Neste

Lien Husky i Femundløpet 2024